System Wsparcia Studentów
System Wsparcia Studentów Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej ma na celu wszechstronną pomoc w skutecznym przyswajaniu wiedzy, pobudzanie do samodzielnego, kreatywnego myślenia, twórczego ustosunkowania się do przekazywanych treści programowych, jak również aktywizację w sferze rozwoju społecznego, kulturalnego i sportowego. Nadto rolą Systemu jest zapewnienie wsparcia w adaptacji w środowisku akademickim oraz pomocy, w szczególności finansowej oraz związanej z aktywizacją zawodową po ukończeniu studiów.
System Wsparcia Studentów obejmuje następujące zakresy:
- nauki,
- dydaktyki,
- materialny,
- społeczny,
- sportowy,
- kulturalny,
- ułatwienia wejścia na rynek pracy.
System wsparcia w zakresie nauki ma na celu takie ukształtowanie procesu dydaktycznego, żeby umożliwił studentom nabycie określonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz pobudził ich do samodzielnego, kreatywnego myślenia. Działania podejmowane w tej sferze mają różnorodny charakter, np.:
- Merytorycznego przygotowania do aktywności w sferze działalności naukowej, w tym do udziału w konferencjach, sympozjach i innych wydarzeniach naukowych w celu promowania rozwoju naukowego, a także stworzenia forum dyskursu naukowego oraz prezentacji zrealizowanych badań, w zakresie nauk społecznych i inżynieryjno-technicznych;
- Dostęp studentów do bardzo dobrze zaopatrzonej Biblioteki Uczelni, dysponującej zarówno publikacjami w tradycyjnym wydaniu, jak również w formie elektronicznej (e-booki i audiobooki). Biblioteka oferuje także dostęp do wielu baz danych, dostosowanych tematycznie do kierunków studiów (np. Lex, Legalis, Inforlex);
- Przygotowanie studentów do państwowych egzaminów kończących się wydaniem certyfikatu kodu zawodu;
- Umożliwienie publikacji w Wydawnictwie Uczelni – w periodyku „Przedsiębiorstwo Przyszłości” oraz w wydawanym corocznie zbiorze „Studenckie Prace Naukowe”;
- Zakładanie i uczestniczenie w działalności kół naukowych, co zapewnia poszerzanie wiedzy i kompetencji;
- Wsparcia studentów szczególnie uzdolnionych.
Zamierzeniem Uczelni w realizacji procesu dydaktycznego jest pobudzanie studentów do kreatywnego myślenia, twórczego ustosunkowania się do przekazywanych treści programowych, a nie tylko odtwarzania zasobu przekazywanych informacji. Oznacza to w praktyce:
- Sprecyzowanie w programach studiów realizowanych w Uczelni efektów uczenia się, jakie powinien osiągnąć student;
- Zachęcanie studentów do aktywnego przyjmowania wiedzy, wspieranie ich w przyswajaniu wiedzy, kształtowaniu umiejętności i wyrabianiu kompetencji społecznych;
W konsekwencji formę wsparcia studentów w zakresie dydaktycznym stanowi:
- Zapewnienie elastycznego kształtowania przebiegu studiów, uwzględniającego indywidualne zainteresowania naukowe oraz sytuację osobistą studenta, poprzez:
- Możliwość skorzystania z Indywidualnej Organizacji Studiów, przyznawanej w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pozwalającej na zmianę terminów i zasad zaliczania semestrów oraz sposobów realizacji obowiązków dydaktycznych wynikających z planu i programu studiów;
- Zmianę specjalności, kierunku oraz formy studiów (przejścia ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne lub odwrotnie);
- Umożliwienie podejmowania studiów na więcej niż jednej specjalności;
- Możliwość ubiegania się o udzielenie przez Dziekana urlopu krótkoterminowego (jeden semestr) lub długoterminowego (do roku akademickiego), w przypadku: długotrwałej choroby, ciąży, urodzenia dziecka lub opieki nad nim, a także innych ważnych okoliczności;
- Zapewnienie możliwości wznowienia studiów;
- Konsultacje studentów z nauczycielami akademickimi. Tę formę wsparcia zorganizowano systemowo, umożliwiając tym samym zainteresowanym stały dostęp do wykładowców, przede wszystkim podczas bezpośrednich konsultacji, ale także w ramach innych form kontaktu: e-mail, spotkania online;
- Możliwość wzięcia udziału w Programie Erasmus+, obejmującym trzy główne typy działań: mobilność edukacyjną (wyjazdy w celach edukacyjnych), współpracę na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk oraz wsparcie reform w obszarze edukacji;
- Wsparcie w procesie dydaktycznym osób niepełnosprawnych, poprzez dostosowanie realizacji procesu dydaktycznego do ich potrzeb. Ma to na celu zapewnienie wyrównania szans ukończenia studiów, przy zachowaniu zasady niezmniejszania wymagań merytorycznych.
Warunkiem otrzymania wsparcia materialnego jest osiąganie przez studenta wyróżniających wyników w nauce, aktywna działalność na rzecz Uczelni lub trudna sytuacja materialna.
Student może ubiegać się o:
Dotyczy to zarówno studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Przyznawaniem prawa do stypendium zajmuje się komisja stypendialna, powołana przez Rektora Uczelni, składająca się ze studentów oraz pracowników Uczelni.
Wsparcie społeczne w Uczelni Techniczno-Handlowej realizowane jest poprzez tworzenie społeczności akademickiej, w której jednostka czuje się częścią tej społeczności, od której - w razie wystąpienia określonych trudności, otrzymuje wsparcie. Przyjmuje ono następujące formy:
- Działalności Samorządu Studenckiego, który jest osią społeczności akademickiej. Jest on nie tylko wyłącznym reprezentantem ogółu studentów w Senacie Uczelni, Radach Wydziałów, Uczelnianym Zespole ds. Jakości Kształcenia, na forum Parlamentu Studenckiego RP, ale także odgrywa istotną rolę w integracji środowiska akademickiego, poprzez m.in. organizowanie spotkań studenckich oraz pogłębianie relacji w środowisku akademickim za pomocą komunikatorów oraz mediów społecznościowych;
- Wsparcia studentów z niepełnosprawnościami, którzy w szczególności mogą korzystać z pomocy udzielanej przez Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych. Zakres obowiązków Pełnomocnika obejmuje udzielanie pomocy doraźnej, w rozwiązywaniu indywidualnych problemów studentów z niepełnosprawnościami, ale także reprezentowanie ich interesów w zakresie dostosowania realizacji procesu dydaktycznego do ich potrzeb;
- Pomocy psychologicznej, obejmującej możliwość skorzystania z konsultacji psychologicznej w ramach zawartej umowy z Centrum Terapii Dialog;
- Wsparcia w sytuacji wystąpienia nierównego traktowania, form dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, pochodzenie etniczne, przekonania polityczne, wyznanie lub bezwyznaniowość, światopogląd, status społeczny i ekonomiczny, orientację seksualną i tożsamość płciową;
- Wdrożenia postępowania mediacyjnego w przypadku wystąpienia sytuacji konfliktowej.
Jednocześnie Uczelnia wspiera studentów w ich aktywności społecznej, przejawiającej się w inicjatywach prospołecznych oraz wolontaryjnych. Działania te mają na celu nie tylko udzielenie wsparcia, ale także wykształcenie wśród studentów empatii i zrozumienia wobec potrzebujących pomocy, w tym kolegów z Uczelni.
Uczelnia, wspierając studentów w aktywności fizycznej, proponuje następujące rodzaje zajęć:
- nordic walking połączony ze zwiedzaniem okolic,
- zajęcia na siłowni,
- piłka siatkowa kobiet i mężczyzn,
- piłka koszykowa kobiet i mężczyzn,
- piłka można kobiet i mężczyzn,
- zajęcia TBC,
- pływalnie.
Ponadto Uczelnia, we współudziale z Samorządem Studenckim, organizuje lub współorganizuje szereg innych przedsięwzięć sportowych, takich jak:
- Wieczór Gier Planszowych,
- Łyżwy nocą (Torwar),
- Varsoviada (igrzyska sportowe pierwszych roczników warszawskich uczelni),
- Turniej piłki halowej o Puchar Rektora UTH,
- Zawody w trójboju siłowym o Puchar Strong Man’a Uczelni,
- Mistrzostwa UTH League of Legends.
Uczelnia Techniczno-Handlowa, we współudziale Samorządu Studenckiego, propaguje wśród studentów i kadry dydaktycznej aktywną działalność kulturalną, w którą chętnie włączają się również absolwenci Uczelni.
Do głównych wydarzeń kulturalnych realizowanych w UTH zaliczyć należy:
- otrzęsiny studenckie,
- noc filmową na Jagiellońskiej,
- spotkania świąteczne,
- zimowe i letnie wyjazdy integracyjne,
- połowinki.
Wsparcie studentów w zakresie wejścia na rynek pracy następuje poprzez:
- Uczestnictwo w cyklicznych spotkaniach w ramach Rady Pracodawców, gdzie przedstawiane są bieżące oczekiwania rynku pracy co do profilu absolwenta. Student może zapoznać się z kierunkami i tendencjami zmian na zapotrzebowanie rynku pracy;
- Działalność Akademickiego Biura Karier, która stanowi „pomost” w relacjach między środowiskiem akademickim, a światem biznesu i rynkiem pracy. Oferta Biura Karier skierowana jest do studentów i absolwentów oraz do pracodawców.
Istotą działalności Biura Karier jest zapewnienie studentom i absolwentom Uczelni jak najlepszych warunków i możliwości wejścia w aktywne życie zawodowe, poprzez:
- Dostarczanie informacji o rynku pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji;
- Pozyskiwanie i udostępnianie ofert pracy oraz staży zawodowych;
- Budowanie relacji z rynkiem pracy, poprzez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z pracodawcami i instytucjami rynku pracy;
- Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy studentom i absolwentom Uczelni, m.in. poprzez poradnictwo, z uwzględnieniem predyspozycji i ograniczeń zawodowych, poradnictwo w zakresie metod poszukiwania pracy;
- Obsługę wszystkich etapów działalności związanej z realizacją studenckich praktyk zawodowych;
- Prowadzenie kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe studentów
i absolwentów Uczelni; - Prowadzenie indywidualnego doradztwa zawodowego;
- Aktywne poszukiwanie „talentów” wśród studentów oraz umożliwianie im udziału
w otwartych projektach rekrutacyjnych.
Zajęcia w Uczelni odbywają się głównie w formie stacjonarnej. Część zajęć może odbywać się z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość.
W Uczelni kształcenie w formie zdalnej prowadzone jest głównie w oparciu o platformę e-learningową Moodle oraz usługę komunikacyjną Google Meet.
Szkolenie z zakresu narzędzi wykorzystywanych w procesie nauczania zdalnego odbywa się podczas spotkań organizacyjnych dla I roku przed rozpoczęciem zajęć. W trakcie roku akademickiego Zespół ds. nauczania zdalnego prowadzi również konsultacje indywidualne dla studentów. Materiały szkoleniowe dla studentów zamieszczone są również na platformie Moodle w zakładce „Pomoc” – „dla studenta”. Instrukcje dotyczące systemów informatycznych funkcjonujących w Uczelni dostępne są publicznie w USOSweb w zakładce „Instrukcje”.
Student, który nie ma dostępu do infrastruktury technologicznej, umożliwiającej mu uczestniczenie w zajęciach w formie zdalnej zgłasza fakt braku dostępu do właściwego Dziekana.
Uczelnia zapewnia studentom, na terenie każdego z kampusów, dostęp do narzędzi ICT, w sytuacji braku dostępu do nich, umożliwiając tym samym synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami, a nauczycielami akademickimi prowadzącymi zajęcia.
Narzędzia ICT obejmują programy komputerowe i sprzęt informatyczny – zarówno same komputery, jak również instrumenty umożliwiające realizację procesu dydaktycznego przy wykorzystaniu Internetu.
Dzięki podpisaniu umowy nr MEiN/2022/DIR/2877 z Ministrem Edukacji i Nauki w ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni” UTH zapewnia studentom możliwość skorzystania z tutoringu.
Wsparcie w projekcie ma na celu promowanie aktywnych postaw studentów, pobudzanie ich do samodzielnego, kreatywnego myślenia, twórczego ustosunkowania się do przekazywanych treści programowych poprzez udzielenie im wszechstronnej pomocy w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dzięki realizacji tutoringu.
Tutoring przeznaczony jest dla studentów Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie niezależnie od poziomu, kierunku, formy i profilu kształcenia.
Decyzja o objęciu studenta wsparciem w ramach projektu będzie podejmowana na podstawie przedstawionych przez studenta osiągnięć o charakterze naukowym, artystycznym i/lub społecznym.
Tutoring ma na celu rozwój intelektualny studenta, a zwłaszcza wsparcie w kształtowaniu jego ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Tutoring ma charakter procesu mistrz-uczeń oraz opiera się na zasadach partnerstwa i odpowiedzialności jego uczestników. Spotkania z Tutorem (tzw. tutoriale) mają na celu opracowanie i wdrożenie ścieżki rozwoju studenta, rozmowę o lekturach istotnych dla dalszego rozwoju zainteresowań naukowych i zawodowych studenta, a także omówienie planowanych projektów badawczych i zawodowych. Tutoring pozwala rozwinąć umiejętności: samodzielnego zdobywania wiedzy, krytycznego myślenia, samoświadomości, stosowania zdobytej wiedzy (analizy, wyciągania wniosków, interpretowania źródeł, pisania esejów i prac naukowych), jak i jej przekazywania (sztuka komunikowania).
Rekrutacja:
Rekrutacja w projekcie prowadzona jest w okresie od 02.01.2023 do 13.01.2023. W przypadku braku odpowiedniej liczby chętnych bądź odpowiedniej liczby osób zakwalifikowanych do objęcia wsparciem UTH ma możliwość ogłoszenia rekrutacji ciągłej.
Student zainteresowany wsparciem składa w Dziekanacie Formularz zgłoszeniowy (zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu) zawierający osiągnięcia studenta, oczekiwania względem tutoringu oraz proponowaną osobę tutora.
Dokumenty:
- Zarządzenie Rektora nr 07/11/2022 w sprawie wprowadzenia Regulaminu realizacji tutoringu w ramach projektu „Doskonałość dydaktyczne uczelni”
- Załącznik nr 1 do Regulaminu