Praktyki studenckie
Informacje na temat obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych
Praktyki studenckie w Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej realizowane są w oparciu o Ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym ( tj. Dz.U. z 2018 r. , poz. 1668), Regulamin praktyk oraz program studiów.
Regulamin studenckich praktyk zawodowych
Są trzy możliwości realizacji i zaliczenia obowiązkowych praktyk:
SPOSÓB I
Realizacja praktyki poprzez skorzystanie z oferty praktyk Biura karier lub samodzielna organizacja praktyki zgodnie z wytycznymi poniżej:
SPOSÓB II i III
Zaliczenie praktyki zawodowej na podstawie czynności wykonywanych w ramach pracy zawodowej lub stażu lub wolontariatu LUB Zaliczenie praktyki zawodowej na podstawie czynności wykonywanych w ramach własnej działalności gospodarczej zgodnie z wytycznymi poniżej:
Dokumenty praktyk studenci otrzymują na uczelniane skrzynki mailowe.
Aby ułatwić wypełnianie dziennika praktyk zapraszamy do pobrania instrukcji
Nadzór merytoryczny nad praktykami sprawują Opiekunowie praktyk.
Zadania Opiekunów praktyk:
- potwierdzanie efektów uczenia w zakresie wiedzy, kompetencji oraz umiejętności społecznych nabytych podczas praktyk zawodowych,
- zaliczanie praktyk zawodowych,
- rozstrzyganie spraw związanych z przebiegiem praktyki zawodowej.
Szczegółowe informacje odnośnie Opiekunów praktyk znajdują się w Usosweb, zakładka dyżury Opiekunów praktyk.
WYMIAR PRAKTYK STUDENCKICH
ORGANIZACJA PRAKTYK NA PROFILU PRAKTYCZNYM DLA NABORU 2024/ 2025 oraz 2023/2024
STUDIA LICENCJACKIE
Realizację praktyk podzielono na 3 etapy:
- Praktyka zawodowa 1 realizowana do zakończenia II semestru studiów w wymiarze 160 godzin*, praktyka realizowana po zakończeniu 1 semestru.
- Praktyka zawodowa 2 realizowana do zakończenia IV semestru studiów w wymiarze 400 godzin**
- Praktyka zawodowa 3 realizowana do zakończenia VI semestru studiów w wymiarze 400 godzin**
* 160godzin dydaktycznych = 120h zegarowych
** 400 godzin dydaktycznych = 300h zegarowych
STUDIA MAGISTERSKIE
Na studiach II stopnia studenci obowiązkowo realizują praktyki zawodowe w wymiarze 3 miesięcy. Realizację praktyk podzielono na 2 etapy:
- Praktyka zawodowa 1 realizowana do zakończenia II semestru studiów w wymiarze 240 godzin.
- Praktyka zawodowa 2 realizowana do zakończenia IV semestru studiów w wymiarze 240 godzin.
ORGANIZACJA PRAKTYK NA PROFILU OGÓLNOAKADEMICKIM (Nabór 2022/2023)
Bezpieczeństwo wewnętrzne, Zarządzanie, Finanse i rachunkowość:
160 h praktyki do realizacji po 3 semestrze studiów I stopnia.
Studia inżynierskie
Transport:
- Nabór 2024/2025, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
- Nabór 2023/2024, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
*UWAGA, 1 godzina praktyk = 1 godzina dydaktyczna = 45 minut (160 godzin dydaktycznych = 120 godzin zegarowych; 400 godzin dydaktycznych = 300 godzin zegarowych)
- Nabór 2022/2023, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2021/2022, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2020/2021, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2019/2020, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
Informatyka:
- Nabór 2023/2024, studia o profilu praktycznym - IV semestr 480h, VI semestr 480h*
*UWAGA, dla naboru 2023/2024: 1 godzina praktyk = 1 godzina dydaktyczna = 45 minut (480 godzin dydaktycznych = 360 godzin zegarowych)
- Nabór 2022/2023, studia o profilu praktycznym - IV semestr 360h, VI semestr 360h
- Nabór 2021/2022, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2020/2021, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2019/2020, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
Budownictwo:
- Nabór 2024/2025, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
- Nabór 2023/2024, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
*1 godzina praktyk = 1 godzina dydaktyczna = 45 minut (160 godzin dydaktycznych = 120 godzin zegarowych; 400 godzin dydaktycznych = 300 godzin zegarowych)
- Nabór 2022/2023, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2021/2022, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2020/2021, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2019/2020, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
Studia licencjackie
Architektura wnętrz
- Nabór 2024/2025, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
- Nabór 2023/2024, studia o profilu praktycznym - II semestr 160h, IV semestr 400h, VI semestr 400h*
* 1 godzina praktyk = 1 godzina dydaktyczna, czyli 45 minut (160 godzin dydaktycznych = 120 godzin zegarowych; 400 godzin dydaktycznych = 300 godzin zegarowych)
- Nabór 2022/2023, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2021/2022, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2020/2021, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
- Nabór 2019/2020, studia o profilu praktycznym - II semestr 120h, IV semestr 300h, VI semestr 300h
Studia magisterskie
Transport
- Nabór 2024/2025, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
- Nabór 2023/2024, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
- Nabór 2022/2023, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
- Nabór 2021/2022, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
- Nabór 2020/2021, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
- Nabór 2019/2020, studia o profilu praktycznym - I semestr 80h, II semestr 160h, III semestr 160h, IV semestr 80h
Wymiar praktyk dla naboru 2024/2025
Zarządzanie, profil praktyczny, studia I stopnia Zarządzanie, profil praktyczny, studia II stopnia
II semestr 160 godzin I semestr 160 godzin
IV semestr 400 godzin II semestr 160 godzin
VI semestr 400 godzin III semestr 160 godzin
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
Jeśli chcesz udać się na praktyki do firmy, którą znalazłeś/aś samodzielnie, wykonaj następujące kroki:
- Skonsultuj się z Opiekunem praktyk Twojego kierunku, by uzyskać akceptację miejsca praktyk. Opiekun będzie potrzebować takich informacji jak: nazwa firmy, Twój kierunek studiów oraz nazwa specjalności, a także krótki zapis obowiązków, jakimi będziesz zajmować się na praktykach.
- Po akceptacji firmy przez Opiekuna praktyk UTH, zgłoś się mailowo do Biura Karier w celu uzyskania odpowiednich dokumentów. Napisz na adres swojego wydziału: praktyki.wzil@uth.edu.pl (Wydział Zarządzania i Logistyki) lub praktyki.wi@uth.edu.pl (Wydział Inżynieryjny). W tym celu podaj:
- Nazwę i NIP firmy
- Adres
- Numer albumu i kierunek studiów
- Orientacyjną datę rozpoczęcia praktyk
- Otrzymasz od Biura Karier odpowiednią dokumentację wraz z instrukcją. Możesz rozpocząć realizację praktyk.
Pamiętaj: warunkiem jest, by firma istniała minimum dwa lata na rynku.
Chcąc zaliczyć praktyki poprzez pracę zawodową nie ma konieczności przesyłania danych firmy do akceptacji. Jeśli Twój zakres zadań i obowiązków w pracy jest powiązany z kierunkiem studiów, to wypełnij wniosek o zaliczenie praktyki pracą zawodową, dołącz do niego wymagane załączniki i złóż dokumenty w Biurze karier lub podczas dyżurów Opiekuna praktyk Twojego kierunku.
Jeśli nie wiesz, czy firma lub obowiązki jakie wykonujesz w ramach pracy umożliwią Ci zaliczenie praktyk, skontaktuj się z Opiekunem praktyk Twojego kierunku podczas wyznaczonych dyżurów.
Informacje odnośnie Opiekunów praktyk znajdziesz w Usosweb , zakładka dyżury Opiekunów praktyk.
Biuro Karier zajmuje się gromadzeniem i dystrybucją ofert praktyk oraz załatwia kwestie formalne związane z wystawieniem skierowań i porozumień na praktyki.
Studenci mają dwie możliwości realizowania praktyki:
- Praktyka zorganizowana przez Biuro Karier – student korzysta z miejsca praktyk oferowanego przez Biuro Karier.
- Praktyka indywidualna – student samodzielnie organizuje miejsce do odbycia praktyki i inicjuje podpisanie porozumienia z Firmą/Instytucją, pod warunkiem, że istnieje możliwość realizacji programu praktyki zgodnej z kierunkiem studiów.
Praktyki są obowiązkowe, są przedmiotem przewidzianym do zaliczenia zgodnie z programem studiów. Dlatego nie ma możliwości aby zostać z nich zwolnionym.
Przy wyborze miejsca odbywania praktyk pomocne okazać się może:
- Kontakt z Biurem Karier i konsultacja miejsca praktyki z pracownikiem Biura Karier.
Kontakt | Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej (uth.edu.pl)
- Konsultacja miejsca praktyki z Opiekunem praktyk dla danego kierunku.
Liczba godzin praktyk jest zależna od kierunku studiów, naboru i roku studiów.
Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj https://www.uth.edu.pl/dla-studenta/biuro-karier/praktyki-studenckie
Dokumenty praktyk znajdują się w Intranecie, zakładka ABK dokumenty praktyk. Tam student znajduje swój kierunek i nabór i pobiera dokumenty. Bardzo prosimy o pobieranie dokumentów wyłącznie dla swoich kierunków studiów i swojego naboru. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z Biurem Karier. Logowanie do Intranetu:
Witamy w systemie Intranet Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej | Intranet UTH
Po akceptacji miejsca praktyk u Opiekuna praktyki dla Twojego kierunku, napisz maila do Biura Karier na adres swojego wydziału: praktyki.wzil@uth.edu.pl (Wydział Zarządzania i Logistyki) lub praktyki.wi@uth.edu.pl (Wydział Inżynieryjny). Podaj następujące dane: nazwa firmy, adres, NIP pracodawcy, kierunek studiów, numer albumu oraz termin praktyki. Przygotujemy dla Ciebie wymagany komplet dokumentów.
Aby zaliczyć praktyki należy rozliczyć się z kompletu dokumentów tj. porozumienie, program praktyk, skierowanie, dzienniczek praktyk i ankiety. Zaliczenie praktyki następuje po dostarczeniu oryginałów dokumentów z praktyk do Biura Karier. Możesz dostarczyć je do nas osobiście lub wysłać je pocztą lub kurierem.
Praktyka musi być zgodna z kierunkiem studiów i umożliwić realizację programu praktyki. Programy praktyk dostępne są w Intranecie, zakładka ABK programy praktyk. Jeśli masz wątpliwości co do charakteru praktyki, skontaktuj się z Biurem Karier lub Opiekunem praktyk dla Twojego kierunku.
Tak, Student/ka na czas praktyk jest zobligowany posiadać ubezpieczenie NNW.
Dziennik może być wypełniony elektronicznie lub ręcznie - zadbaj o wyraźny charakter pisma. Pamiętaj jednak, aby wszystkie podpisy były odręczne, niebieskim długopisem. Staraj się skrupulatnie opisywać zadania realizowane w trakcie trwania praktyki – unikaj ogólnych sformułowań, jednozdaniowych opisów. Konieczne opisuj każdy dzień praktyki osobno - nawet jak przez kilka dni pełniłeś/aś te same obowiązki. Dziennik jest do pobrania w edytowalnym pliku Word po to, byś w razie potrzeby mógł/mogła edytować tabelę, dodając lub odejmując z niej wiersze. Opiekun praktyki koniecznie powinien wypełnić opinię na temat Twojej praktyki. Opinia powinna odzwierciedlać Twoje mocne strony i obszary do rozwoju. Dziennik jest głównym dokumentem poświadczającym zrealizowaną praktykę, przekazywanym do oceny przez Opiekuna Praktyk na danym kierunku, stąd należy pamiętać, aby był uzupełniony możliwie jak najlepiej, tak, aby unikać niepotrzebnych poprawek.
Aby ułatwić wypełnianie dziennika praktyk zapraszamy do pobrania instrukcji.
Od momentu zakończenia praktyki student ma 14 dni na dostarczenie dokumentów do Biura Karier.
Tak, do rozliczenia praktyk wymagane są oryginalne dokumenty. Najważniejszym dokumentem jest Dziennik praktyk, który koniecznie musi zawierać oryginalne podpisy i pieczęcie, nie może być to kserokopia. Ksero bądź skan są akceptowane jedynie w przypadku pozostałych dokumentów (porozumienia, skierowania, ankiet lub programu), gdy studentowi brakuje 1-2 z nich lub musi je poprawić. Wtedy istnieje możliwość, by dosłać nam skan.
Na obu kampusach Uczelni, obok drzwi Biura Karier, znajdziesz skrzynkę na dokumenty. Możesz je tam umieścić wtedy, gdy otwarta jest Uczelnia. Jeśli nie możesz dostarczyć dokumentów osobiście, pamiętaj, że możesz je nadać pocztą lub kurierem.
Tak, opiekun praktyk może podpisać dziennik za pomocą kwalifikowalnego podpisu elektronicznego.
W tej sytuacji prosimy o dołączenie do dokumentacji wyciągu KRS lub CEiDG, potwierdzające istnienie firmy na rynku. Te dokumenty są możliwe do pobrania przez internet, warto też bezpośrednio skontaktować się z praktykodawcą w tej sprawie i poprosić o taki dokument.
Praktyki można realizować dłużej, wymagane 160 godzin można rozplanować np. na dwa-trzy miesiące. Jednakże musi być to w granicach rozsądku, tzn. nie może być tak, że student uczęszcza na praktyki tylko raz w miesiącu. Ponadto należy pamiętać, że uczęszczanie na praktyki nie może kolidować z planem zajęć.
Prosimy, by nie zwlekać z oddawaniem dokumentów. Jeśli jednak wiesz, że spóźnisz się kilka dni z ich przekazaniem z nagłych przyczyn, koniecznie nas o tym poinformuj, telefonicznie lub mailowo. W przypadku gdy nie zrobiłeś/aś jeszcze praktyk, a termin oddania dokumentów jest blisko - poinformuj nas o tym i prześlij nam podanie o przedłużenie terminu realizacji praktyk zawodowych skierowane do Dziekana Twojego wydziału.
Tak, student ma możliwość realizacji praktyki nie wynikającej z programu studiów. Po zakończeniu takiej praktyki należu złożyć w Biurze Karier dokumenty potwierdzające odbycie praktyki - porozumienie oraz zaświadczenie od pracodawcy o odbyciu praktyk, a także podanie do Dziekana danego Wydziału z prośbą o uwzględnienie tej informacji w suplemencie dyplomu. Komplet dokumentów można złożyć w Biurze Karier.
Istnieje możliwość odbycia praktyk w firmach działających za granicą. Wymagania wobec praktyk za granicą są takie same jak wymagania wobec praktyk krajowych, student musi zrealizować program praktyki dla danego kierunku studiów i korzysta z przygotowanych dokumentów na praktyki. Wypełnione dokumenty praktyk w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza. Jeśli masz firmę za granicą, w której chcesz zrealizować praktyki, skontaktuj się z Biurem Karier.
Jeśli nie masz takiej firmy,a chciałbyś np wyjechać na taką praktykę, skontaktuj się z Koordynatorem programu Erasmus.