Proces odbudowy Ukrainy szansą dla polskich firm transportowych - raport UTH

Badanie managerów firm transportowych. Proces odbudowy Ukrainy szansą dla polskich firm transportowych
Oddajemy w państwa ręce raport z badania dotyczącego postrzegania procesu potencjalnej powojennej odbudowy Ukrainy jako szansy dla polskich przedsiębiorstw w branży transportowej. Potencjalny proces odbudowy Ukrainy wydaje się w chwili realizacji badania największym przedsięwzięciem gospodarczym w Europie od momentu zakończenia odbudowy po II wojnie światowej. Cieszy się on zainteresowaniem instytucji takich jak Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisja Europejska, a także rządów licznych państw. O ile sam kształt tego przedsięwzięcia wydaje się obecnie przedmiotem dyskusji, to biorąc pod uwagę uwarunkowania infrastrukturalne i geograficzne pewne jest, że w tym procesie (niezależnie od kształtu) Polska będzie zaangażowana na płaszczyźnie transportowej.
Celem badania było określenie, czy polskie firmy transportowe są świadome tej szansy, a także jakie widzą problemy ograniczające swój udział w procesie odbudowy Ukrainy. Badanie zostało przeprowadzone na 197 managerach polskich przedsiębiorstw transportowych. Badanie zostało zrealizowane przez studentów Uczelni Techniczno-Handlowej kierunku Transport w ramach realizacji zadań z ekonomiki transportu, wpisując się tym samym w postulat kształcenia praktycznego oraz współpracy uczelni wyższych z biznesem.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2025 roku, na 197 polskich managerach przedsiębiorstw transportowych, za pomocą kwestionariusza stworzonego na platformie Google. Za grupę docelową uznano managerów przedsiębiorstw transportowych działających na terenie Polski. Za managera uznano osobę sprawującą funkcję zarządczą (prezesa, członka zarządu, dyrektora) lub właściciela bezpośrednio zarządzającego firmą (w przypadku mniejszych przedsiębiorstw).
Badanie zostało zrealizowane przez studentów Uczelni Techniczno-Handlowej kierunku Transport w ramach realizacji zadań z ekonomiki transportu. Każdy ze studentów przeprowadził jeden wywiad z managerem firmy transportowej przy użyciu kwestionariusza online.
Badanie należy uznać za badanie eksperckie zrealizowane na względnie dużej grupie badawczej. Badanie posiada pewne cechy badania ankietowego (wystandaryzowany kwestionariusz), jednak dobór uczestników badania nie był losowy.
Opracowanie
dr Janusz Wdzięczak